חיפוש

מדוע כדאי לחתום על יפוי כוח מתמשך

מאמרים נוספים
יצירת קשר
עורך דין יפוי כוח מתמשך

פעילות זו מאפשרת את הזכות לבחור והחופש לקבלת החלטות עתידיות בעניין גופנו ורכושנו, במצב בו, חלילה, לא נוכל לקבל את ההחלטות הללו. עורך דין יפוי כוח יאפשר לנו להימנע מלהיות תלויים בחסדי אחרים.


מדוע לדבר עם עורך דין יפוי כוח?

בשנת 2017 תיקנה הכנסת את חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות ואיפשרה לכל אדם כשיר לחתום על יפוי כוח מתמשך הן לגבי גופו והן לגבי רכושו.
מדובר במהפכה של ממש בדיני הכשרות המשפטית והאפוטרופסות ולהן כמה דוגמאות:
1. אדם שאינו חפץ בהארכת חייו באופן מלאכותי במקרים הדורשים החייאה או טיפולים מצילי חיים. אמנם הייתה אפשרות לחתום על צוואה בחיים אך לצערנו רוב המוסדות הרפואיים היו מתעלמים ממסמך זה או מבצעים פעולות הנוגדות את רצון המצווה בטרם הוצגה להם הצוואה בחיים. במקרים אלו, כאשר המצווה מחוסר הכרה או בלתי כשיר, נוהגים המוסדות הרפואיים לדרוש מינוי אפוטרופוס מביהמ"ש לענייני משפחה – הליך שעשוי לקחת זמן מה – זמן שהוא קריטי במקרים כאלו. לדוגמא אדם שרצה שבמקרה של היותו מוגדר כצמח לא יחברו אותו למכונת הנשמה היה , ברוב המקרים, מאחר את המועד כיון שעד שהיה ממונה לו אפוטרופוס היו כבר מחברים אותו למכונת הנשמה ואז, בהתאם לחוק, הניתוק בלתי אפשרי.
2. אדם שאיבד את הכרתו והוא מורדם ומונשם התלויים בו אינם יכולים לקבל כספים שהוא נהג בחייו לתת להם – לדוגמא שכר לימוד לילדיו, הוצאות הבית לבן/בת זוגו וכו' – עד למינוי אפוטרופוס לרכושו דבר העשוי לקחת זמן לא מבוטל ודורש פניה באמצעות עורך דין בבקשה לביהמ"ש לענייני משפחה.
המהפכה שחולל התיקון הוא האפשרות של אדם לקבוע למפרע מי יהיה האפוטרופוס שלו הן לענייני גופו והן לענייני רכושו – לפי בחירתו – בטרם יתעורר הצורך הממשי לכך. העניין העיקרי שיפויי כוח מתמשך פותר הוא את הצורך לפנות לביהמ"ש לענייני משפחה לשם מינוי אפוטרופוס ואת האפשרות למלא באופן מדוייק ומיידי את רצונו של אדם לגבי גופו ורצונו.
כך למשל אדם שאינו חפץ שיערכו לו טיפולים מצילי חיים יכול להורות כך ביפוי הכוח (בדרך כלל באמצעות נספח) ומינוי אדם מסויים לקבלת ההחלטות בעניין זה בזמן אמת.
כמו כן אדם יכול לקבוע מראש מי יהיה ממונה על עניניו הכספיים במקרה שבו הוא לא יהיה כשיר.
מדובר על מהפכה של ממש כיון שהוא מייתר את הצורך של בני משפחתו של המצווה לפניה לערכאות – חסכון של זמן וכסף – וכן מעלה את הסיכויים שרצונו האמיתי של מייפה הכוח ימומש בזמן אמת בטרם ינקטו פעולות בלתי הפיכות (בעיקר בפן הרפואי).
בנוסף בניגוד לבקשה למינוי אפוטרופוס – שבה יש אפשרות שהאפוטרופוס המבוקש אינו מי שהאדם המדובר היה בוחר בו או שביהמ"ש יבחר למנות אפוטרופוס אחר – יפוי כוח מתמשך מאפשר למייפה הכוח לוודא כי מי שהוא בחר יהיה אפוטרופוס – במקרה של איבוד כשירות – על גופו ושאו על רכושו.

למה כדאי לערוך יפוי כוח מתמשך?

לא כל עורך דין רשאי לערוך יפוי כוח מתמשך – וסעיף 32 ט"ו לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מאפשר לערוך יפוי כוח מתמשך הנוגע לעניינים רפואיים בלבד גם בפני רופא, עובד סוציאלי או אח/ות מוסמך/ת.

לכל אדם הרוצה לשלוט בגורלו גם במקרה בו יקלע למצב של אי כשירות – למשל שבץ מוחי או מוות קליני – ולכל אדם הרוצה לקבוע בעצמו מי יהיה האפוטרופוס שלו במקרה של אי כשירות. לעניין זה יצויין כי אם לא יערך יפוי כוח כזה יכול ביהמ"ש להתעלם מרצונו של האדם לו ימונה אפוטרופוס ולמנות תחתיו אדם או גוף אחר וגם עניין זה נמנע באמצעות יפוי כוח בלתי חוזר.

להמשך קריאה על עורך דין יפוי כוח מתמשך או עורך דין תאונות עבודה, השאירו פרטים או התקשרו עכשיו.

דילוג לתוכן